eerste dag Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Niki Meer - WaarBenJij.nu eerste dag Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Niki Meer - WaarBenJij.nu

eerste dag Hué

Door: Raymond van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Niki

24 Juli 2014 | Vietnam, Hué

Pilgrimage Village Resort, Hue.
Echt uitslapen is er nooit bij. De hotels die mijn eega voor deze vakantie met zorg heeft uitgezocht hebben in de regel ontbijt tot 09:30, soms tot 10:00 uur. Het leed van relatief vroeg opstaan wordt dan verzacht door ontbijt met een overdaad aan vruchten, verse sapjes, pancakes, wafels, verse ananas-confiture, noodle soup en wat al niet meer.
Dit resort ligt in een soort jungle met uiterst smaakvol ingerichte huisjes, gemeenschappelijke ruimtes en een prachtig zwembad met waterval en fonteinen. De vermoeidheid van de reis van gisteren noopte ons om na het ontbijt aan het zwembad te gaan liggen, dan wel in het zwembad.

Op het programma staat een bezoek aan de keizerlijke stad (Citadel met daarbinnen de Imperial City en daar weer binnen de Verboden Purperen Stad).

Met de shuttle van het resort laten we ons afzetten in Hue centrum rond lunchtijd. Tijd dus voor alweer een culinaire stop. Pousse velos volgden ons op onze speurtocht naar een eenvoudig doch goed aangeschreven restaurant. De fietsers laten zich niet met een kluitje het riet in sturen en zij vinden het ook geen probleem om net zo lang te wachten totdat wij klaar zijn met de lunch. Enfin, we voelen ons min of meer verplicht om van hun diensten gebruik te maken, dus na de lunch laten wij ons door 4 pousse velo’s vervoeren naar de Citadel tegen een woekerprijs, maar wel door 4 enthousiaste fietsers die zonder probleem een omweg kiezen en ons tijdens de rit allerhartelijkst bejegenen. Aangekomen via bruggen en poort in de citadel willen zij ook nog dat Casper zijn zus nog even rondrijdt met de pousse velo, tot grote hilariteit van velen.

De Citadel is in 1993 uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed.
In 1802 werd de Citadel gesticht door de 1e keizer van de Nguyen dynastie in 1805 en is vervolmaakt door zijn opvolgers tot en met de twaalfde, en laatste, keizer (Bao Dai) die in 1945 aftrad ten gunste van Ho Chi Min (de Revolutionaire beweging).

In 1802 werd Hue de hoofdstad van Vietnam (nu is dat Hanoi). Gedurende de tweede wereldoorlog en de daaropvolgende strijd van de Vietnamezen tegen de Japanners, de Fransen en de Amerikanen is de Citadel zwaar beschadigd geraakt door toedoen van de agressors (mn. Amerikanen).

Inmiddels is een flink deel van de Citadel gerestaureerd en geeft het de bezoekers inzicht in pracht en praal van het hof van de Keizer en de keizerlijke familie, met Militaire Mandrijnen en Civiele Mandrijnen en eunuchen en concubines, en later liepen daar dan ook nog wat Franse bestuurders van de kolonie tussen rond die de keizer tot marionet van de Franse regering degradeerden.

Na ons bezoek aan het koninklijk paleis, de Mandarijnenverblijven, de bibliotheek, het theater en menig galerij in rood en bladgoud versiert, is het mooi geweest. We gaan lopend terug naar waar de hotel shuttle ons zal oppikken. Een wandeling door de drukke stad, langs een militair museum en langs de Perfume River.
Om 18:00 uur vinden we de straat waar de shuttle ons op zal pikken. Just in Time; we vertrekken direct naar het hotel.

Aldaar reserveren wij voor morgen een gids en 4 fietsen om een tweetal tombes van keizers te bezoeken.
Na een snelle, verfrissende duik in het zwembad eten we heerlijk in het restaurant van het resort.