dag 2 Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niki Meer - WaarBenJij.nu dag 2 Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niki Meer - WaarBenJij.nu

dag 2 Hanoi

Door: Niki van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Niki

20 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Heerlijk ontbeten met veel exotisch fruit (ramboetan, dragon fruit, mango steen, maar ook heerlijke meloen). Verder kunnen we heerlijke pancakes (met banaan indien gewenst) en omeletten bestellen. Goed begin van de dag

Onder begeleiding van conciërge Jack – die natuurlijk eigenlijk geen Jack heet - fietsen gehuurd bij oud vrouwtje aan de overkant – fietsen zien er vrij brak uit, maar fietsen eigenlijk prima, lekker licht. Ook maar meteen 4 regencapes (soort gekleurde plastic zakken) bij haar aangeschaft want het weer is wat onbestendig. In ieder geval wel lekker warm.

Fietsen in Hanoi is een ervaring waar oma Els een kleine hartverzakking van zou krijgen; scooters bij honderden die je links en rechts om de oren vliegen met daarbij continue het geluid van claxons. Rood licht is blijkbaar alleen voor toeristen, daar houdt de gemiddelde Vietnamees zich hier niet aan. Het is een kwestie van geven en nemen, goed kijken en ‘voorspelbaar’ zijn zodat ze weten of ze je links of rechts kunnen passeren. Met name bij drukken kruispunten een hele uitdaging die iedere keer weer wonderbaarlijk goed slaagt.

In de buurt van het Kiemmeer langs de opera en het historisch museum (gesloten) gefietst, richting het vrouwenmuseum wat we wel hebben bezocht. Stoere dames hoor, weten van aanpakken en hebben een belangrijke rol in de geschiedenis – lieten het vechten niet alleen aan de mannen over. Daarna naar de gevangenis gefietst – door de Fransen ‘gesticht’ om de opstandige vietnamezen in op te sluiten, later door de Vietnamezen gebruikt om Amerikaanse piloten in op te sluiten (inclusief John McCain). Mooi stukje propaganda. Teksten die duidelijk maken dat de Fransen de vietnamezen vreselijk behandelden (wat natuurlijk niet uitgesloten is) en dat de Vietnamezen er alles aan deden om hun krijgsgevangenen het zo goed mogelijk naar de zin te maken. De ‘authentieke’ guillotine staat er ook nog (Brrrrr….).

Daarna naar de kathedraal gefietst en daar een lekkere (late) lunch genoten – natuurlijk weer met spring rolls. In de kathedraal was een mis bezig, de mensen stonden tot buiten, daar kunnen ze in Europa nog jaloers op zijn. Naar het hotel gefietst, fietsjes weer ingeleverd en meteen gereserveerd voor de volgende dag. Omdat het nog te vroeg is om te eten reserveren we kaartjes voor het waterpoppentheater van 18:30, nog een leuke activiteit voor het eten.

Het waterpoppentheater is een leuke ervaring, een orkest met ‘bijzondere’ zang en allemaal korte ‘sketches’ met veel draken, vissen, boeren en danseressen. Het duurt ongeveer 45 minuten en dat is precies genoeg. Het theater uitkomend worden ons wat kaartjes van restaurants in de hand gedrukt en nadat Niki even de tripadvisor cheched besluiten we er een te bezoeken. Na een wandeling van circa. 10 minuten komen we bij een hotel waarin dit restaurant is gehuisvest – helaas ze zitten voor die avond al vol, maar weten een goed alternatief (even gechecked door ons op de befaamde tripadvisor) en ze bellen even om te kijken of ze daar nog wel een een tafeltje voor ons hebben. Dat is gelukkig het geval en we reserveren in het hotel maar meteen voor de volgende dag. Weer 10 minuutjes gelopen – langs talrijke winkeltjes en lokale eettentjes die ons er net iets te authentiek uitzien en we staan voor de ‘green tangerine’. Ziet er goed uit, we krijgen een fijn tafeltje en zijn helemaal tevreden. De kaart is grotendeels Frans, maar ze hebben ook een Vietnamees menu wat goed klinkt en daar gaan we voor. Als we onze keuzen willen maken tussen vlees en vis blijkt dat we alles krijgen. We hebben een goede keuze gemaakt want het is allemaal even heerlijk en het ziet er prachtig uit.

Na het heerlijke maal, teruggelopen naar het hotel en lekker naar ons bedje; het was een mooie dag!