Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niki Meer - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niki Meer - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Raymond van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Niki

19 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 18 juli, 2014.
Bilthoven. Vandaag gaan Puck en Casper hun rapporten halen. Over Puck maken wij ons geen zorgen, zij heeft een heel goed jaar achter de rug; Met vlag en wimpel door naar de vierde klas. Bij Cas voelden wij ons nog licht ongemakkelijk. Minimaal een onafgeronde zes voor alle vakken was net niet gehaald ( een 5,8 voor wiskunde). Wel een mooie lijst verder, maar toch... Om elf uur kwamen zij beiden thuis met beiden de buit binnen.
En direct verdwenen zij weer naar vrienden en vriendinnen. Tijd voor inpakken gunden ze zichzelf nauwelijks.
Niki en ik waren des te drukker. Koffers inpakken, uitprinten van alle vouchers, hotelreserveringen, vluchtbevestigingen, treintickets,bootreserveringen,overzicht van wat betaald, dan wel aanbetaald is en wat er nog betaald moet worden. Reisbureau Niki van der Meer had overuren gedraaid. Een 'spectaculair' programma van vier weken is in elkaar gedraaid zonder tussenkomst van reisbureau's. Raymond had aangegeven welke plaatsen aangedaan moesten worden. 23 Jaar geleden reisde hij met Alexander Klouwens een kleine maand op de motor (brommer) van noord naar zuid door Vietnam alvorens zijn verkering uit Nieuw Zeeland te redden. Veel highlights van toen werden, in een luxere variant weliswaar, in een spreadsheet gezet en vervolgens plakte Niki daar dan vluchten, hotels, cruise en home-stay aan vast. Een hels karwei.
Enfin de koffers waren gepakt, nog wat zakelijke mails doen voor vertrek. De buren vragen om zich over te post te ontfermen, NRCNext tijdelijk stopzetten, nieuwe bankpassen activeren (voor wereldwijd) op lokaal filiaal, laders en zonnebrillen bijeenrapen. Hilda kwam ons nog even met Beike uitzwaaien. Zij had ons graag naar Schiphol gebracht, maar op het laatste moment gooide een haperende Audi A5 roet in het eten. Hier bracht de Wiritax uitkomst. Met de familie in de taxi achter mij aan reed ik langs garage de Rooij om de leenauto in te leveren, (de Audi halen we na de vakantie wel op) en eindelijk waren we totaal ontspannen onderweg naar Schiphol.
Nou ja totaal ontspannen? Gisteren was de vlucht Malaysian Airlines MH 117 totaal onverwacht boven Oekraine verongelukt (neergeschoten), een ongekende tragedie. Uiteraard lag dit als een donkere grauwsluier over ons vertrek. De KLM had op de valreep verklaard dat de route van onze vlucht naar het zuiden verlegd zou worden, waardoor ons vliegtuig niet over de brandhaard in oostelijk Oekraine zou vliegen. Toch waren met name de dames in ons gezelschap er niet gerust onder....

De vlucht gaat in een kleine twaalf uur van Schiphol naar Bangkok, waar we twee uur overstaptijd hebben om de transfer naar Vietnam, Hanoi, te maken. In Hanoi komen we dan op zaterdag 15:00PM plaatselijke tijd aan. Met vertrek van Schiphol om 17:50 een serieus stukje reizen (met 5 uur tijdsverschil).

De vlucht verliep zeer voorspoedig. Als gezin hebben we 12 films gekeken en twee documentaires! De nacht was kort. Om 03:00AM zaterdag (Nederlandse tijd) kregen wij reeds het ontbijt voorgeschoteld! En 3 uur later landden wij in een regenachtig Bangkok. Via de transfer-balie van Vietnam Airways, een Skyteam partner (van KLM)!!! Naar de bank voor Bath naar de lunch op Bangkok Airport. Twee uur tussenstop alvorens de vlucht naar regenachtig Hanoi aan te vangen.
Tijdens de tweede vlucht voelden wij ons zeer welkom. Meer beenruimte dan bij KLM, en heerlijk Thais eten met een goede Pepsi erbij. We hebben erg moeten lachen (met hand voor de mond) om het Vietenglish dat door de crew gesproken werd. (b.v. destination time half past one = desinesie tai hapapwan)

De douane slechten in Hanoi was geen enkel probleem. Onze visa die meervoudig gestempeld waren en deels met de hand waren geschreven maakten veel indruk op de Vietnamese grenswachten.Hadden we toch nog plezier van de drie ritten naar de Vietnamese ambassade in Den Haag in voorgaande weken.

Via de touristeninformatie in de aankomsthal hadden wij al snel een bonafide taxichauffeur te pakken, die ons voor 560.000,- Dong naar het oude centrum van Hanoi zou brengen. Bij de ATM kon ik maximaal 2.000.000,- Dong tappen (omgerekend Eur 73,-) wat een zeer regelmatige gang naar de ATM zal betekenen in de komende 4 weken. Ruim een uur later arriveerden we in ons hotel (Essence) midden in de 'Oude Wijk' in Hanoi (nog steeds in de regen). Een heerlijk hotelletje met fantastisch vriendelijke mensen, een goed aangeschreven keuken (#4) in een heerlijk hectische buurt. Na een Welkomst-Mango-Cocktail werd ons de kamers gewezen, werden de koffers gebracht en maakten we ons op voor een verfrissend wandelingetje naar het Kiem Lake (einde van de straat) om wakkergeregend en met lichte trek aan tafel in het Essent Restaurant te verschijnen. Meteen kennis gemaakt met de heerlijke Vietnamese keuken en de eerste spring rolls - in 3 verschillende varianten - naar binnen gewerkt. Jack, de receptionist, had ons inmiddels gerustgesteld. De regen was een nasleep van de typhoon die de afgelopen week van de Filipijnen op weg naar Zuid-China, langs de Vietnamese kust raasde. vanaf morgen (zondag) zou de zon zich weer laten zien. Met dat goede bericht voelden we de oogleden plots zeer zwaar worden en spoeden we ons naar onze kamers en waren we binnen mum van tijd onder zeil. De kop is er vanaf! De reis was prima verlopen en de jet-lag bestrijding ligt op schema.